zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Leer krachtig en met vertrouwen presenteren!

Door: Wout Plevier,   14-03-2012,   11:48 uur
 

Magische Presentaties houden...droomt u daar ook van? Of roept een presentatie stress bij u op...piekeren, niet meer goed kunnen slapen, angstscenario's visualiseren. Onze fylosofie is dat iedereen krachtig kan leren presenteren. U leert nu 7 korte tips waardoor u direct meer invloed krijgt op uw toehoorder, zekerder voor een groep staat en meer plezier ervaart voor- tijdens en na een presentatie.

Angst voor presenteren


Veel mensen hebben angst voor presenteren. Ik heb ooit een rapport gelezen dat het in de top 3 staat van grootste angst veroorzakers tijdens werk. De reden hiervoor is divers. Iedereen kan er last van hebben, zelfs bij de meest succesvolle mensen kan het zweet uitbreken bij het idee van geven van een presentatie.

De angst wordt veroorzaakt door verschillende percepties:
  • U kunt falen en fouten maken en dat ziet uw publiek direct.
  • U wilt aardig gevonden worden door uw publiek
  • U bent als de dood om fouten te maken en roept vantevoren allerlei doemscneario's op
  • Het feit dat iedereen naar u kijkt en de volledige aandacht op u berust maakt u zenuwachtig.
  • U ervaart prestatiedruk dat het in een keer goed moet gaan, omdat er veel van een presentatie afhangt (bv kans op verkoop).
  • Referenties van vroeger dat u altijd uitgelachen werd tijdens een presentatiie
Natuurlijk vindt de ene persoon presenteren gemakkelijker dan de andere persoon. Niets zo menselijk als een mens. Toch kunt u met een aantal simpele tips al veel positief resultaat bereiken.

Wat is het doel van een presentatie?
Een presentatie heeft een aantal doelen. Maar een hoofddoel staat bovenaan: u wilt een boodschap overbrengen naar uw toehoorder en zorgen dat deze "landt". Vanuit het perspectief van de presentator kunt u daarmee vijf doelen bereiken. U zorgt ervoor dat de toehoorder geinformeerd wordt (weten), dat uw publiek geactiveerd wordt om er iets mee te gaat doen (doen), het bewustzijn ontwikkelt dat hij/ zij het ook kan (kunnen), enthousiast wordt (stimuleren), u feedback ontvangt over een bepaald onderwerp (feedback). Uiteraard is ook een combinatie van een van deze vijf zaken mogelijk. En of dit nu een salespitch, een sollicitatie, een kick off, een training of entertrainment betreft: u kunt dit overal toepassen.

Waar gaat het meestal fout
De meest gemaakte fouten tijdens een presentatie zijn:
  • te weinig verdiepen in de doelgroep waarvoor u spreekt. Wat zijn hun verwachtingen en wensen?
  • te volle powerpoints met te veel informatie.
  • te veel informatie willen brengen. Less is more in dit geval.
  • zenuwachtig stotteren en zweten. te veel met zichzelf bezig zijn en te weinig met het publiek.
  • geen houding aan kunnen nemen op het podium, zowel fysiologisch als qua mimiek.
  • de lijn van het verhaal vergeten.
  • denkend praten waardoor er een monoloog ontstaat. Uw publiek is u na een minuut al kwijt.
  • te weinig gebruik van de kwaliteiten in uw stem: intonatie, snelheid, volume.
  • geen inspiratie in een verhaal. Een droog onderwerp met een droog verhaal.
  • te weinig interactie met het publiek.
  • stoorzenders: apparatuur die niet werkt, geen raad weten met later binnenlopend publiek of reacties uit de zaal.
Wat is presentation by storytelling?
Presentation by storytelling is een presentatiemethode. U gebruikt daarbij ervaringen, verhalen van uzelf of anderen als metafoor om uw presentatie aan op te hangen. Waarom? Omdat mensen verhalen kunnen voorstellen. Hierdoor wordt de meest complexe informatie toch helder en simpel. En mensen onthouden dit dan langdurig en goed! Waarom? Omdat mensen beslissingen nemen op basis van emoties en de ratio gebruiken om een waardeoordeel te vormen. Dus gebruik alle zintuigen om mensen te prikkelen en bouw daar een zinnig verhaal omheen!

Waar haalt u de inspiratie vandaag voor deze verhalen? Uit uzelf, andere mensen, nieuwsbrieven, boeken, mythologie, films, kranten, magazines. De bron is oneindig.

Randvoorwaarden Storytelling
U dient wel rekening te houden met de volgende zaken:
  • het verhaal dient inspirerend en leuk te zijn
  • u dient het volledig geassocieerd met uw gevoel, emotie, enthousiasme, voorstellingsvermogen en stem- en houding kunnen vertellen.
  • breng het verhaal en de karakters tot leven door tijd, plaats en karakters goed te beschrijven.
  • het onderwerp dient een directe relatie te hebben met uw publiek.
  • het publiek mag in het verhaal participeren. dus stel vragen, nodig ze uit tot interactie. Spontane reacties gebruikt u om de jeu in uw verhaal meer te laten toenemen
  • het verhaal mag niet langer duren dan 3 minuten.
  • u dient te zorgen voor een duidelijke structuur: opzet situatieschets, uitwerking plot, finale.
  • karakters uit het verhaal hebben vaak een bepaalde psychologische en morele zwakte (Z), waardoor ze worstelen met de acties om het doel te bereiken (A). Uiteindelijk is er een veranderd persoon of situatie (VP). Z x A = VP.
  • als u slides gebruikt, gebruik dan levendige plaatjes om uw verhaal te ondersteunen. Ook hier geldt less is more!
Inspiratiebronnen
Wat inspireert mensen: verhalen over iemand die een moeilijk bereikbaar doel nastreeft, obstakels overwint en het uiteindelijk toch haalt. Stories van mensen zoals jij en ik,  die bij elkaar komen, elkaar uit het oog verliezen en elkaar toch weer vinden. Levensverhalen van 2 ogenschijnlijk tegenovergestelde partijen die elkaar uiteindelijk toch vinden.

Moet je dit voorbereiden?
Ja! En hier hebben we een 7 stappenplan voor, dat het gedetailleerd prachtig maakt: doe research, bereid het voor, categoriseer, brainstorm over mgl. verhalen, ontwikkel een verhaallijn alsof je Spielberg bent, maak de presentatie in PP/ Keynote/ Prezi en verfijn deze. Als u hier meer over wilt weten stuur ons dan een bericht. 

De 7 tips!
Ok maar dan moet ik het vertellen! Klopt! En dat vinden veel mensen moeilijk. Dus hierbij de zeven tips die uw presentatie een enorme boost kunnen geven.
  • Bereid u goed voor: zorg voor bovenstaande en oefen de presentatie een aantal keer dan merk je hoe deze loopt.
  • Als u vantevoren negatieve scenario's in uw hoofd hebt, visualiseer deze dan als een film. Herken de kleur, snelheid van de film, of u er in staat of er vanaf een afstand naar kijkt, hoor de geluiden en bespeur het negatieve gevoel. Draai vervolgens alles om: is het een plaatje, maar  er een film van. Is de film zwart- wit maak het gekleurd. Gaat het langzaam, maak de film snel. Staat u erin, kijk er van een afstand naar et cetera. Bespeur vervolgens uw gevoel. U herprogrammeert hierdoor uw waarneming. Angst wordt hierdoor minder.
  • Dan praktisch. U gaat de presentatie geven. Kies een punt uit waar u gaat staan en zet uzelf daar krachtig neer. Met uw handen of langs u of bij elkaar terwijl ze een kaart vasthouden. Loop er naar toe als een leeuw. Zelfbewust met krachtige tred. Kijk daarbij omhoog. Een krachtige fysiologie en positieve mimiek helpen uw brein aan goede signalen. Fake it and your brain will make it. Hormonaal zal uw brein de juiste stoffen aanmaken ook al voelde u zich in beginsel niet zo.
  • Scan dan van links naar rechts geleidelijk over uw publiek heen en zoek met elk individu oogcontact. Zo maakt u met iedereen contact en verzandt u niet in vluchtig kijken en warrig denken.
  • Lach dan: smile! Het ziet er goed uit en het wekt goede associaties op bij uzelf en uw publiek. "Plezier"!
  • Spreek dan drie zinnen uit die u vantevoren bepaald hebt. Bv Welkom, mijn naam is Wout Plevier, ik ben een specialist in magisch presenteren en ben blij hier te zijn. U leert binnen dit uur hoe zichzelf met zelfvertrouwen kunt presenteren. En ... u bent onderweg.
  • Gebruik dan een verhaal waar mensen zich in herkennen om de presentatie vorm te geven. Visualiseer het en laat hen er op anticiperen. Een verloop zou kunnen zijn: Setting en Dilemma: "De meeste presentaties mislukken", Beeld normale wereld "Ook ik was slecht in presenteren", Karaktereigenschap "Perfectie, angst om fouten te maken", Incident "presentatie 2002 voor directie mislukte compleet", Nieuw wereldbeeld "presenteren kan compleet mislukken", Complicaties: "wakker liggen, zweten", Dilemma:"Wat zou jij doen?", 1e instantie:"Nooit meer presenteren", 2 instantie keerpunt: "terugknokken, angst overwinnen", Concrete actie: "reis america Anthony Robbins", Dramatische vraag: "..en wat gebeurde daar", Ontknoping plot: "succes en plezier!", Teruggrijpen op beginvraag en samenvatting: hoe kan ik wel in een presentatie succes boeken".
  • De gedachte achter deze stapjes is dat als U focust op techniek, een goede structuur, een leuk verhaal en vervolgens op contact met het publiek, de aandacht van de angst afgaat en juist gericht wordt op de essentie: een krachtige U! die een goede presentatie geeft die aankomt en bij blijft bij uw publiek.

 
 Doorsturen    6 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Life Coach / Business Coach  |   | 
14-03-2012
 | 
19:52 uur
Bedankt voor de tips!

Belangrijk is zeker je boodschap te beperken. Sommige sprekers willen veel te veel zeggen.

Bepaal voor jezelf max. 3 punten waarvan je wilt dat je publiek ze onthoudt.
Wout  |   | 
14-03-2012
 | 
20:10 uur
Dag business coach, dat vind ik ook nog een mooie aanvulling. De essentie is 2 a 3 dingen, echt niet meer dan dat. Steve Jobs van Apple was daar ook een kei in!

Dank je voor de mooie aanvulling!

Groetjes Wout Plevier
louise  |   | 
15-03-2012
 | 
09:50 uur
Prima stuk. Ik heb nog 1 toevoeging, het verhaal is niet zomaar een verhaal, het moet je boodschap ondersteunen. De ''moraal van het verhaal'' is of heeft te maken met je hoofdboodschap.

Groet,

Louise Mennen
Wout  |   | 
15-03-2012
 | 
11:44 uur
Juist! De kernboodschap wordt omlijst met het verhaal. Dank je voor je aanvulling Louise!
Jan Straatman  |   | 
22-03-2012
 | 
07:52 uur
Ik heb lang geleden een masterclass bijgewoond van infotainmentgoeroe David Bloch. Hij begon met 'iedereen pakt een stuk papier en schrijft op wat ik dicteer'. Toen sprak hij de magische zin 'Schrijf op: Wat ik weglaat, weet alleen ikzelf'. Twee lessen: 1. alles willen vertellen komt meer vanuit jezelf, dan vanuit de behoefte van het publiek om alle details te horen; 2. een bijzondere vorm van bijvoorbeeld een dictee van één minuut vergeet je nooit meer.
Wout  |   | 
28-03-2012
 | 
19:27 uur
Mooi Jan,

De kunst van het weglaten. Het lijkt wel Zen. En so be it! Beter een boodschap goed dan 10 half!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10